Söndag igen...

En ledig helg har passerat. 
Har för det mesta varit lugn och innehållet har bara varit häst. 
Var inne på granngården igår och köpte ett nytt vintertäcke till Svea i framtiden. Så nu kan hon ingå i stallets amigoKlubb. 
Grållan har trimmat på bra under veckan. Var och hoppade lite lydnad i torsdags och idag har vi varot igen för lite mer banträning. 
I torsdags låg fokus på byten och även en hel del bommar. Grållan uppförde sig väldigt fint. Men ligger på mycket i munnen och ridningen blir liksom lite av och på. Som jag sagt innan är hon lite loj men ändå super mega känslig. Svårt att rida då hon ibland tar en förhållning efter en timme och ibland på en millisekund. Likadant med skänkeln. Blir lätt av och på och lite dragit då hon älskar att hoppa. 
Granskat filmerna väl och måste hitta en lugnare sits och hand i hoppningen. Hon är pigg framåt men tappar trycket. Effekten blir då att hon blir lång tar inte förhållningar och tappar tryck i språnget. Blir att jag vill rida framåt men få upp henne på hennes bakben så hon hoppar mer med insikt att de kommer nått efteråt. 
Idag bytte jag bett. Hatar skarpa bett och min syn är att man måste rida bättre när man måste bettsla upp. Självklart finns det alltid undantag. Men i det stora hela tycker jag så. 
Nu trotsar jag min tro och gjorde det. Använde Lambinas bett med gott metall och lite mysigt ringar på så hon har nått i munnen att tänka på. Inget överdrivet men skarpare än tränsbett. 
Blev svårt att hoppa upp och hoppa direkt på det men tyckte de funkade väldigt bra. Fick igenom halvhalter och kunde kontrollera henne mycket bättre. Blev en mycket mer stila ridning och min sist blev 10 gånger bättre. 
Flöt på fint idag och hon hoppar som den stjärna hon är. 
 
Imon får dom vila för att sedan trimma på så gott det går. 
 
/ Rebecca 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0