WEIRD

Okej det har hänt rätt mycket sedan ni läste om mitt liv sist. Och allt har bara hänt under de tre sista dagarna. Mycket roliga saker men även en och annan tråkig sak. Ska försöka göra dett inlägg så kort som möjligt för sängen väntar och jag är fruktansvärt trött i kroppen så behöver vila ut lite!

Onsdagen började med att Emma har dragit på sig någon förkylning eller hosta eller liknande så hon var inte alls pigg. Hon red på förmiddagen men fick ta och vila nån timme på eftermiddagen då hon inte pallade med mer. Och det är ju inte så konstigt när man är sjuk liksom. Det är inget chill arbete vi har!!
Tryckte i henne lite ur mitt egna knark skåp ;) HEHE!
Så eftermiddagen var det min tur att hoppa lite hästar. Kvällen bestog av att hoppa två stycket för mer hann vi inte med. Och började med att hoppa Vadine som är ett skimmel sto. Väldigt stoigt sådant. Så det gäller att rida med så mycket omtanke som möjligt. Hon hoppade toppen fint och det gällde bara för mig att lägga ner min hand luta mig tillbaka och hålla om med benen så kom hon fin fint på hela banan på ca 1,10 :) Toppen skön häst. Som verkligen har ett tryck i språnget.
Vidare upp på Velvet som är en ridskolehäst, dock har den stegrat mycket på ridskola så därav är den hos oss. Men om man bara dirket när man sätter sig upp trycker till den och visar vem det är som bestämmer på den så är den riktigt trevlig att rida på. Då är den rätt stadig i form, mjuk och fin :)
Börjar med att hoppa fram på ett litet kryss och vad jag blev lite förvånad för när jag vände upp så fick denna lite grövre stora hästen på nån söt ponny galopp och satsade som fan på detta lilla 50 cm kryss. HAHAHA söt häst!
Hoppade vidare och Jan gav mig ett och annat tips så det slutade med även på denna 1,10 bana som den hoppade helt felfritt och fint. Lärorikt och mycket fina hästar!
Slutade jobba tidigt och in och väcka Emma för på onsdagskvällen så skulle vi iväg och spela Bingo, hahah skratta ni men det var redigt mysigt faktiskt! Vi spelade om olika hästsaker man kunde vinna. Tråkigt nog vann vi bara en gång och det blev lite långtråkigt i slutet. Men kul att vi iallfall vann något :)

Igår hände det inte så jätte mycket mer än att Emma hoppade många hästar på förmiddagen och på eftermiddagen kom Henrik och hade dressyr träning med oss.
Jag red först Smulan som verkligen var super duper fin :)
I slutet tränade vi tom på piruetter vi gjorde ju självklart inga hela proffsiga sådanna men vi började träna på det. Super kul att flickan min kan vara så fin och lyssna så väl. Har vi bara någon som står och skriker på oss så löser Smulan och jag det mesta.
Efter henne red jag en häst som heter Vamolga. Det var en av Evelinas dressyrhästar. Snyft att hon är borta :(
redigt fin häst och för er som känner mig väl så kan jag säga att hästen till utseendet är fruktasvärt lik Sessan (Invernesse).
Pigg häst som är en föredetta hopphäst. Stark i munnen och väldigt svår riden. Men med Henriks hjälp så funkade allt bra till slut. Dock en och annan blåsa i handflatan. På henne tränade vi mycket att göra halt och galopp halt och galopp osv. För att få henne att lyssna och kunna vara uppmärksam på handen då hon ja kan bli lite dragig och tung i handen. Annars mycket fin häst med fin fint steg och mysig att rida.

Dagen i ära har varit helt upp och ner. Verkligen totalt konstig!!!!
Började med att vi skulle halma sen ändrade Jan sig att vi inte skulle det för vi skulle mocka ur stallet ist. Nehe sen ändrade han sig igen för att en kund från USA kanske kommer och ja då bestämde vi oss för att Emma skulle hoppa några på förmiddagen. PUNKT slut.
Börjar med att hoppa en av våra ponnysar. Och denna ponnyn kom hit igår kväll. Söt ponny bork färgad väldigt lik Missake som jag hade för många år sedan.Tydligen är den tävlad och hoppad 1,30m så den är redigt fin.
Jag gör klart nästa ponny och ska kika in för att se hur det går. När jag börjar kolla så hoppar ponnyn fint igenom första delen av banan men när den kommer in i kombinationen så kommer den lite knasigt och hoppar räcket in lite halv slött sen så backar den av imellan ser ut som den ska stanna för den orkar inte och når inte fram över den stora oxern som var ut ur kombinationen. Den stannar men sen går den ut mot vänster och hoppar ändå över hinderstöden. Lander över hindrerna och drar med sig hela skiten ner. Går omkull lägger sig ner på sidan, Emma flyger ner i backen som tur var precis brevid hästen och inte under den. USCH vad detta såg hemskt ut. Jag fångar en sjukt förvirrad och uppstressad ponny som såg allmänt konstig ut, håller i den och tittar efter hur det är med Emma. Jodå hon lever och verkar fullt hel. Skadat foten lite men inget verkar brutet. Tittar tillbaka på ponnyn som jag står och håller i och ser att den har rest upp magen fruktansvär mycket. Undrar vafan den håller på med?!??!. Då helt plötsligt ser jag bara hur det blir en stor blogpöl under honom när han står där. Hur det bara droppar mer och mer. Och tänker men skit ponnyn kommer ju förblöda mitt framför mig.. Går in med han i stallet..Ställer han i gången tar fram mobilen slock på lampan på mobilen och tittar under magen på han, Vilket jag inte skulle gjort om jag velat ha apptit till att äta imon några timmar. Där i skapet eller vid sidan av hur ska man förklara ljumsken typ så hänger den största köttslamsa jag sett. Springer in till Jan. Han kommer ut och ringer veterinär direkt. Usch stackars ponny.
Veterinären syr ihop han och sa att ponnyn kommer bli helt återställd det var lite liknande en kastrering så men såret var sjukt äckligt och det kunde gått illa..
Vi gick in i ridhuset för att titta efter vad som hänt vi lyfter ett av stöden och märker att benet på det ena stödet är helt vänt åt fel håll typ. Han har med andra ord fått metall stödet rakt upp i ljumsken som har köttat upp hela han. USCH USCH USCH

Eftermiddagen lastade vi på 9 hästar och åkte till Rasmus (Emmas hopptränare) Tjejen frånUSA var där och provred så det var lika bra att vi åkte dit. För en annan kille var där han med, med sina hästar så vi hade lite samling där. Hehehe
Kom hem vid halv 9 tiden och idag har jag ätit risgrynsgröt till kvällsmat och guuuud vad gott det var.... För snart är det JUUUUL :D
upp imorgon och kolla på julkalendern och äta mer gröt så dags att sova nu så jag kommer upp :D
konstigt inlägg men som sagt hela dagen idag har varit konstig så jag känner mig lite kostig och får inget flyt i mitt inlägg så ha lite överseende med det idag tack :D

Tjingeling/ Granathen

Kommentarer
Postat av: Evelina

Fina Vamolga saknas! Och du också vännen! <3

Svar: Mmm förstår att du saknar den snäckan, hon e så fin :)Och jaaaaaa jag saknar dig med :( <3
rebeccagranath.blogg.se

2012-12-01 @ 01:35:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0